Stap 1 is het pinnetje aan de binnekant van de deur bij het scharnier eruit tikken, deze zorgt ervoor dat je deur maar een bepaalde afstand naar buiten kan. (foto volgt nog).
Vervolgens begin je met het intapen van de deur in de sponningen. zorg ervoor dat je strakke tape hebt en een stuk karton oid over de lak doet
omdat je die niet mee wil trekken met het eraf halen. ik heb het zo gedaan:

Daarna demonteer je het zijscherm (het spatbord vleugeltje kan je laten zitten), onder de motorkap zit een reeks bouten, aan de binnekant achter de voorbumper een paar,
dan nog een aantal achter je wiel bij het spatbord en nog een verstopt achter de spiegel waar je alleen bijkomt van binnenuit met de deur open
(die kan je op de foto hierboven nog zien).
Vervolgens demonteer je de 2 scharnieren waar de deur aan hangt en mee opengaat (2 bouten elk en wat kit weghalen) daarna heb ik geprobeerd om het chassis zo vlak mogelijk
te maken waarbij zoveel mogelijk metaal te laten zitten. hier zie je dat ik een stuk uit het chassis heb geslepen en plat heb getimmerd:

zorg er wel voor dat je elk kaal stukje metaal bewerkt met hammorite oid tegen roest ^^
dan is het passen en meten en nog eens passen en meten etc. om ervoor te zorgen dat hij kaarsrecht tegen het chassis komt te zitten.
je wil natuurlijk zo min mogelijk speling hebben omdat dit op te duur anders gaat afbreken of buigen.
Bij de set die ik had was er maar ruimte om 1 schroef aan de bovenkant te gebruiken en 2 onder.
om dit op te vangen heb ik een metalen plaatje op maat geslepen en 2 gaten in geboord om deze te verlengen.

de tussen ruimte heb ik opgevangen met 6 of 7 extra ringen.

als je dan uiteindelijk denkt dat het scharnier goed vastzit monteer je
hem even aan het chassis en ga je door met het monteren van de deur aan de arm van het vleugeldeurscharnier. hierbij moet je erop letten dat de deur verzakt doordat hij in de tape zit.
Dit heb ik met 2 andere personen gedaan omdat het nogal nauw luisterde en de deur opgetild moest worden.
aan de onderkant van de arm van het scharnier heb ik ook een extra metalen plaatje gemaakt en deze verlengd omdat die ook maar met 1 schroef vast kon anders en zo met 2 schroeven.

als die ook overeen komen en je hebt alles handvast gedraaid steeds zet je hem wat strakker en haal je de tape los die de deur vasthield.
De deur gaat altijd eerst naar buiten een stukje en dan pas omhoog
anders loopt hij tegen het voorscherm aan.
je monteert altijd EERST de deur en dan de gasveer terwijl de deur omhoog staat anders krijg je deze met geen mogelijkheid meer omlaag.

je moet er rekening mee houden dat de deur 1 cm kan zakken met openen (wat bij mij niet het geval was)
en dat hij in de omhoog stand 1 tot 2 cm speling heeft en heen en weer kan "wiebelen"
dit is er in principe niet uit te krijgen zonder hele grote aanpassingen te maken,
maar kan verder ook geen kwaad imo.

(ja,ik heb de foto in mijn profiel gephotoshopped en het voorscherm erop
getekend omdat ik te lui was deze te monteren toen ^^).
maargoed nu het moeilijke gedeelte! het afstellen van de deur!
dit kan d.m.v. 2 schroeven in het scharnier. in de foto hieronder zie je met de rode pijl een schroef waarmee je de hoogte van je deur kan stellen en de moer om die vast de zetten.
Met het stellen kan je misschien wel enkele dagen bezig zijn. ik was er 2 dagen mee bezig om hem precies goed te krijgen.
met de andere schroef (blauwe pijl) stel je hoever je deur naar buiten kan.
we hebben natuurlijk dat pinnetje eruit geslagen waardoor die niet meer wordt tegengehouden.
De Gele pijlen zijn nippels waar je een vetspuit op moet zetten zodat het scharnier, idd, ingevet wordt ^^ deze heb je waarschijnlijk niet thuis liggen maar hebben de meeste garages wel.

Met het stellen van de (blauwe pijl) schroef waardoor de deur naar buiten gaat
moet je je voorscherm er steeds even opzetten. van het voorscherm heb ik aan de "zijkant" ook een heel stuk afgeslepen zodat hij meer speling heeft.
ook aan de binnekant van de deur heb ik het paneel losgehaald en hier een stukje afgehaald zodat deze niet aanloopt. dit ga ik nog met skye bekleden opnieuw.
het stukje zijscherm en van het paneel zijn trouwens niet te zien als de deur dicht is en vallen niet meer op als hij open is mits je het mooi afwerkt natuurlijk!
fotos daarvan volgen ook nog.
als dit allemaal naar wens is knip je de bekabeling van je ramen en spiegels door in het midden en ga je deze een klein stukje strippen aan de uiteinden.
dan haal je verlengstukjes ong 10 draadjes of meer als je twee linkerhanden hebt en strip je deze ook aan de uiteinden.
vervolgens doe je er een buitenkabel omheen (mijn voorkeur is krimpkoord dat krimpt in elkaar en zit er strak omheen als je het verwarmd).
dan soldeer je deze draden aan beide zijden aan elkaar op de gewenste lengte natuurlijk (meten met de deur omhoog EN omlaag of course!).
aan de uiteinden doen je nog een kitrand tegen de vocht en een tierap oid om te zorgen dat de kabel niet teveel gaat bewegen
anders kan het zijn dat die tussen je deur en et voorscherm gaat zitten met het dichtgooien :P
het eindresultaat moet er dan ongeveer zo uitzien:




!!! ik wens niet aansprakelijk te worden gesteld voor enige schade die je maakt door jou scharnieren te monteren op deze werkwijze !!!
Natuurlijk heb je verschillende sets en verschillende manieren om ze te monteren dus dat moet iedereen lekker voor zichzelf weten maar zo heb ik het gedaan! ik werk zelf niet in een garage ofzo maar doe iets heel anders.
ik heb veel advies gekregen van mijn buurman en die heeft me veel geholpen met het monteren etc bedankt !
